dinsdag 5 augustus 2014

Mercedes Vito: Renault-motor en voorwielaandrijving

Mercedes-Benz stapt af van uitsluitend achterwielaandrijving of 4x4 voor de geheel nieuwe Vito en biedt dit model net als de concurrentie mede aan met voorwielaandrijving. Voor deze versies betrekt het van partner Renault de nieuwe 1.6 motor uit de Trafic.

De nieuwe Vito bestelwagen en personenbus staan eind dit jaar bij de dealers. De prijzen worden begin september bekend gemaakt.  "Voorwielaandrijving biedt optimale tractie",  aldus de persinformatie over de nieuwe Vito. Dat lijkt in strijd met de capaciteiten van de achterwielaangedreven versies, die juist "zijn toegespitst op gebruik met zwaardere belading én aanhangers." Het feit dat de voorwielaandrijvers de goedkoopste varianten zijn klinkt wel logisch. De 4x4-modellen staan niet op een verhoogd onderstel, zoals bij het oude model, maar zijn voortaan net zo hoog als de andere Vito's.

Nieuwe 1.6 motor
De 1.6-viercilinder turbodiesel van 88 pk in 109 CDI en 114 pk in de 111 CDI worden betrokken van Renault. Deze varianten worden alleen geleverd met voorwielaandrijving. De achterwielaangedreven versies behouden de aandrijflijn met de 2.1 Mercedes-motor. In de Vito 114 CDI levert deze 136 pk, in de 116 CDI 163 pk en in de 119 BlueTEC (de eerste Euro 6-Van in deze klasse) 190 pk. De voor- en achterwielaangedreven Vito's, met uitzondering van de 119BlueTEC, hebben standaard een handgeschakelde zesbak. De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie met koppelomvormer is optioneel voor de Vito 114 CDI/116 CDI en standaard op de Vito 119 CDI en de 4x4-versies. De nieuwe Vito is tot twintig procent zuiniger dan zijn voorganger, aldus Mercedes. De onderhoudsinterval 40.000 kilometer of twee jaar.



Twee wielbases, drie lengteversies, tot vier gewichtsvarianten
Alle drie lengteversies van de Vito zijn vergeleken met hun voorganger 140 millimeter gegroeid. De extra lengte zit hem vooral in het front - de voetgangersbescherming is verder verbeterd. De versies met een gvw  van 2,8 ton staan centraal in het programma. Het toelaatbaar gewicht kan optioneel worden verhoogd tot 3,05 of 3,2 ton. Verder komen er basisversies van 2,5 ton. Mercedes noemt de Vito de in zijn klasse met standaard airbags en een gordelwaarschuwingssysteem voor bestuurder en passagier. Attention Assyst  dat een vermoeide bestuurder kan herkennen, is standaard net als de innovatieve zijwindassistent.

(bron: AutomobielManagement)