vrijdag 27 juli 2012

Mercedes Citan september te koop, oktober bij dealer

Op 1 september gaat Mercedes-Benz Nederland officieel van start met de verkoop van de Citan als Gesloten Bestelwagen, maar het nieuwe model staat pas eind oktober bij de dealers. Wie hem eerder wil zien, kan van 20 t/m 27 september terecht op de IAA Hannover, de grote bedrijfsautotentoonstelling. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven.

De Citan is er als gesloten bestelwagen in drie lengtes: 3,94 (kort), 4,32 (lang) en 4,71 (extra lang) meter. Met een gvw van 1.950 kg (lange variant) heeft de Citan een nuttig laadvermogen van 635 kg. Het standaard leveringsprogramma wordt aangevuld met een aantrekkelijk geprijsde Citan Economy, die gebaseerd is op de lange variant. De standaarduitrusting van de Citan Gesloten Bestelwagen zoals die in Nederland zal worden gevoerd, krijgt standaard onder meer automatische dagrijverlichting, elektrisch bedienbare ramen en veiligheidsvoorzieningen die luisteren naar de mooie namen adaptive ESP (houdt rekening met de beladingsgraad van de auto), VDC, TCS en ASR. Alleen een bestuurdersairbag is standaard; optioneel zijn een passagiersairbag en thoraxbags voor de bestuurders- en de passagierszijde leverbaar.



De Citan is leverbaar met diesels van 75, 90 en 110 pk en ook met een benzinemotor van 114 pk. Alle dieselmotoren beschikken standaard over een roetfilter. Vijf- en zesversnellingsbakken zorgen voor de krachtoverbrenging op de voorwielen. Het BlueEfficiencypakket is voor de Citan met benzinemotor standaard en voor de dieseluitvoeringen als optie leverbaar. Het omvat onder andere de startstopfunctie, accu- en generatormanagement en, afhankelijk van het model, banden met een verbeterde rolweerstand.

Accessoires Mercedes-Benz Citan
http://www.otoparts.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000126&lang=NL



(bron: Automobiel Management)

donderdag 26 juli 2012

H1: 12,2% minder bestelwagens verkocht in de EU


De eerste helft van dit jaar zijn er 726 duizend nieuwe bestelwagens op naam gezet in de EU. Dat zijn er 12,2% minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Acea. In juni kromp de Europese bestelwagenmarkt met 6,5%. 

In de eerste zes maanden van 2012 zagen alle grote markten een afname van de lichte bedrijfswagenverkoop:  Duitsland (-0,8%), Frankrijk (-7,6%), het VK (-10,1%), Spanje (-25,5%) en Italië (-37,8%).

In Nederland nam de verkoop met 1% toe.

(bron: Automotive Online)

woensdag 25 juli 2012

spyshot: Fiat Ducato als Ram Van in USA

Allpar.com komt met een duidelijke spionage foto van de Fiat Ducato met Ram grille. De overstap naar Amerika lijkt dus steeds dichter bij te komen.



(bron: allpar.com)

Prijs nieuwe Ford Transit Custom bekend: vanaf 20 mille

Ford Nederland heeft aan de nieuwe Transit Custom een vanaf-prijs gehangen van 19.900 euro exclusief btw en bpm. De prijs geldt voor de gesloten bestelauto met een gvw van 2.700 kg en de 2,2-liter Euro5-basismotor van 100 pk. De Transit Custom is daarmee geen prijsbreker; Ford benadrukt liever het geheel nieuwe ontwerp, de lage exploitatiekosten en de dynamische rijkwaliteiten.

Ten opzichte van de Volkswagen Transporter steekt Ford de Transit Custom prijstechnisch vrij hoog in de markt; de VW is leverbaar vanaf 17.900 euro voor de versie met 84 pk. De motorisch vergelijkbare uitvoering met 102 pk (gvw 2.600 kg) kost bij VW vanaf 19.200 euro. Renault zit met de Trafic van 90 pk (2.700 kg gvw) op een basisprijs van 17.590 euro, terwijl de volgende motorversie in hun prijslijst alweer 115 pk heeft en 18.990 euro kost - nog altijd een ronde duizend euro lager dan wat Ford voor hun basismodel vraagt. Mercedes-Benz levert de Vito vanaf 17.990 euro voor een 95 pk-versie met een gvw van 2.500 kg. Verschillen in uitrusting, afmetingen en bijvoorbeeld garantiebepalingen zijn in dit summiere prijsoverzicht uiteraard niet meegerekend.



dinsdag 24 juli 2012

Toyota Hiace: te klein, te duur en te vuil voor Europa

De leverantie van de Toyota Hiace was in Europa al maanden een aflopende zaak. Opeens kwam de wat saaie, maar oersterke en betrouwbare bestelauto niet meer op de prijslijst voor. En nu wordt hij vervangen door een Frans derivaat door samenwerking met PSA Peugeot Citroën.

De echte Toyota Hiace is niet dood, hij leeft. Maar dan buiten Europa. "De Hiace wordt nog wel op andere continenten geleverd", meldt woordvoerder Guido Roozekrans van distributeur Louwman & Parqui. "Onder meer in Azië, inclusief Japan, Oceanië, Zuid-Amerika en Afrika. Maar niet altijd onder de naam Hiace." Er worden grofweg drie verschillende varianten gebouwd, die elk hun eigen subvarianten kennen met een verlengde wielbasis, een verhoogd dak et cetera: een minibus (tot zestien personen), een versie voor het lichte werk (denk aan de loodgieter) en een versie voor het grotere, zwaardere werk (bouw, pakkettransport).

‘PSA wil staatssteun om fabriek open te houden’

PSA Peugeot Citroën wil staatssteun om de sluiting van een tweede Franse fabriek af te wenden. Dat meldt Automotive News Europe. Eerder deze maand maakte de fabrikant al bekend een fabriek in Frankrijk te moeten sluiten en duizenden banen te schrappen.

Vakbonden
PSA wil dat de overheid een belastingvoordeel of andere vorm van steun toezegt voordat de fabrikant zich committeert aan de bouw van een nieuw model in de Sevel Nord fabriek in het Noord Franse Lieu Saint-Amand.

De fabrikant wil de steunaanvraag niet bevestigen. “Het belangrijkste voor Sevel Nord is dat we een overeenkomst kunnen sluiten met de vakbonden”, aldus een woordvoerder tegen Automotive News.

Concurreren
Gisteren maakte PSA bekend bestelwagens voor Toyota te willen gaan bouwen op haar eigen platform in Sevel Nord. Maar om een toekomstige generatie bedrijfswagens daar te bouwen moet de fabriek scherper gaan concurreren en dus in de arbeidskosten snijden.

PSA wil de lonen twee jaar lang bevriezen, minder vakantiedagen geven en flexibelere werktijden invoeren. Als de productiviteit niet wordt verbeterd, wordt de productie mogelijk verplaatst naar Vigo in Spanje.

Er werken 2.700 mensen bij de Sevel Nord fabriek.


(bron: AutomotiveOnline)

maandag 23 juli 2012

Toyota en PSA samen in bestelwagens

Toyota Motor Europe en PSA Peugeot Citroën hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de productie van lichte bedrijfswagens. Vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar gaat PSA middelgrote bestelwagens – type Peugeot Expert en Citroën Jumpy - leveren aan Toyota die het onder haar eigen naam kan verkopen. Dat maken de bedrijven vandaag bekend. 

De samenwerking geldt ook voor de volgende generatie bestelwagens van PSA en duurt naar verwachting minstens tot 2020. Toyota gaat bijspringen in de ontwikkeling en productiekosten. Er zijn echter geen plannen voor de start van een joint venture. 

“De markt voor lichte bedrijfswagens is een belangrijke in veel Europese landen”, aldus Toyota Motor Europe president en ceo Didier Leroy in een persbericht. “Door onze krachten te bundelen met PSA hebben we een goede oplossing gevonden voor onze klanten na het recente stopzetten van ons eigen model Hiace.” Toyota en PSA werken al samen in het kleine personenautosegment.


Hiermee komt dus een einde aan de jarenlange samenwerking met Fiat op het gebied van deze serie bedrijfswagens.


(bron: AutomotiveOnline).

zaterdag 21 juli 2012

Pilote gaat busjes bouwen: de "Pilote VAN"

Pilote bestaat komend seizoen 50 jaar. Om dit te vieren heeft Pilote haar gamma uitgebreid met verschillende nieuwe indelingen en modellen. Onder andere worden er integraal modellen gemaakt met een lengte van 5.99!

Van
Naast alle nieuwigheden richt Pilote de pijlen ook op de busjes. De eerste busjes van Pilote de F600DGA met dwars bed, en de F630DGJA met enkele bedden zijn stoer en zeer compleet.

Pilote VAN

Rond September zullen de modellen bij verschillende dealers te zien zijn.

woensdag 18 juli 2012

Belastingdienst eist digitale ‘verklaring gebruik bestelauto'

De 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' waarmee ondernemers en werkgevers de Belastingdienst informeren dat zij geen meter privé met hun bestelauto van de zaak rijden, dient sinds deze week digitaal te worden ingediend.

De verklaring is nu digitaal beschikbaar voor ondernemers en werkgevers op het beveiligde deel van de website van de Belastingdienst. Papieren formulieren zijn niet meer te downloaden en kunnen ook niet meer worden ingediend. De bedoelde verklaring kan voortaan logischerwijs ook louter digitaal worden ingetrokken en gewijzigd.

(bron: AutomobielManagement)

donderdag 12 juli 2012

Renault 15 jaar Europees marktleider bestelwagens

Renault Group meldt bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers, dat het met hun bedrijfsauto's een toename van het marktaandeel heeft bereikt in alle regio's waar het actief is. Renault begint daarnaast aan het vijftiende achtereenvolgende jaar als Europees marktleider op het gebied van lichte bedrijfswagens.

Wereldwijd is het marktaandeel van de bedrijfswagens van Renault en Dacia met 0,4 procent gestegen. Het concern verkocht in deze categorie 182.700 voertuigen in totaal. Het marktaandeel in thuisland Frankrijk is liefst 32,9 procent, wat een veel hogere score is dan de groep bereikt met de personenauto's van Renault en Dacia. In Europa is dat met 173 duizend voertuigen een aandeel van 16,4 procent. Vorig jaar was dat 15,1 procent.

Gerekend naar zowel personen- als bedrijfsauto's, is het Europese marktaandeel van Renault Group beduidend kleiner, namelijk 9,3 procent. Het merk Dacia speelde naar verhouding een marginale rol op bestelautogebied want het verkocht slechts 9,3 duizend auto's. Deze situatie zal in de toekomst waarschijnlijk veel positiever uitpakken als de nieuwe Dacia Dokker Van leverbaar is.

(bron: Automobiel Management)

donderdag 5 juli 2012

Bestelwagenverkoop: +8,6% in juni

In tegenstelling tot de personenautoverkoop die vorige maand een recordhoogtebereikte, noteerde de bestelwagenverkoop een ingetogen plus van 8,6%. Er werden in juni 5.324 lichte bedrijfswagens op naam gezet, blijkt uit cijfers van RDC.
Het eerste half jaar werden er 33.956 bestelwagens (+1%) op naam gezet. 




(bron: Automotive-Online)