maandag 1 oktober 2012

Nissan presenteert volledig elektrische bestelauto


Op de IAA in Hannover, ’s werelds grootste beurs op het gebied van bedrijfsauto’s, introduceerde autofabrikant Nissan een volledig elektrisch aangedreven bestelauto. Het voertuig is uitgevoerd in de kleuren van FedEx. Deze pakketdienst test de elektrische bedrijfswagen in samenwerking met de autofabrikant.

Nissan bevindt zich in de laatste fase van de ontwikkeling van zijn tweede in serie geproduceerde, volledig elektrisch aangedreven, voertuig, de e-NV200. Deze bestelauto is bijzonder geschikt voor koerierstaken in de stad, vanwege de emissieloze motor. Bij de ontwikkeling van de elektrisch aangedreven bestelauto werkt Nissan sinds december 2011 samen met FedEx Express. Dit bedrijf test de voertuigen in praktijk. FedEx heeft wereldwijd momenteel 130 e-NV200´s in gebruik.






Deel van de energie wordt teruggewonnen
Zonder emissies en uitlaat en met regeneratieve remmen die de energie recyclen, is de Nissan e-NV200 volgens de autofabrikant bij uitstek geschikt voor de stedelijke omgeving. Dankzij de regeneratieve remmen kan tijdens veelvuldig optrekken en afremmen in de stad een deel van de energie worden teruggewonnen, waardoor de efficiency van de aandrijving verbetert. De accu´s zijn in één nacht volledig op te laden of, met behulp van een snellader, in slechts 30 minuten tot 80 procent. Door besparing op brandstofkosten en lage onderhoudskosten blijven de exploitatiekosten van de e-NV200 beperkt.

Uitbreiding van het testprogramma
Ingenieurs van Nissan en FedEx startten in december 2011 met de samenwerking bij het testen van het e-NV200 prototype in Londen. Kortgeleden werd de test verder uitgebreid naar Yokohama in Japan en daar komen nu ook Singapore, de VS en Brazilië bij. In aanvulling op het testwerk hebben beide bedrijven afgesproken hun samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van de bestelauto en de daarmee samenhangende ontwikkeling van software voort te zetten. Zowel Nissan als FedEx Express streven naar terugdringing van de CO2-uitstoot en verhoging van de duurzame productie.

(bron: www.logistiek.nl)