donderdag 23 februari 2012

Helft bestelautomerken laat BedrijfsautoRAI schieten

Tenminste zeven merken hebben zich definitief niet aangemeld voor de BedrijfslautoRAI 2012: Citroën, Peugeot, Dacia, Fiat, Nissan, Toyota en Hyundai.

Ruim de helft van de populairste bestelautomerken op de Nederlandse markt neemt niet deel aan de BedrijfsautoRAI 2012 (17-21 april), zo is de huidige stand van zaken. Wel te zien zijn in elk geval Volkswagen, Renault, Ford, Opel, Mercedes-Benz en Iveco - de laatste twee natuurlijk eveneens als truckleverancier. Nog niet meegerekend zijn de in deze markt kleinere Japanse merken Mitsubishi (niet te verwarren met Fuso, dat onder Daimler valt) en Isuzu, die eveneens niet naar Amsterdam komen.

De motivatie om niet deel te nemen komt over het algemeen neer op budgettaire beperkingen. Peugeot Nederland zegt in overleg met Frankrijk te zijn getreden, waarna er een keuze is gemaakt om het internationale beursbudget richting de personenwagens op de Salon van Genève te sturen, aldus pr-manager Wencke Fassbender. Op de genoemde beurs vindt overigens de wereldpremière plaats van de Partner en Expert. Hetzelfde geldt voor de Citroën Berlingo en Jumpy. Citroën Nederland richt ten tijde van de BedrijfsautoRAI liever de eigen showroom aan het Stadionplein in met bedrijfswagens, dan dat het deze op de beursvloer zelf laat zien. "We zitten immers vlakbij", argumenteert pr-manager Anne Lobbes. "We nodigen onze relaties hier uit en zorgen voor een shuttle-service richting de RAI."





Wel Renault, geen Dacia
Renault Nederland neemt opvallend genoeg wel Renault's maar geen Dacia's mee naar de Amsterdamse bedrijfsautobeurs, in verband met wijzigingen in het gamma van het Roemeense merk die rond die tijd zijn gepland. "Dan zouden we auto's laten zien die we niet kunnen leveren", aldus Jan Pieter van der Kooi van Renault Nederland. "Anders hadden we de Logan Van en Pick-up wel meegenomen."

Nissan Nederland ziet de kans om de nieuwe NV400 aan het publiek te laten zien aan hun neus voorbij gaan nu Nissan op Europees niveau heeft besloten om voorlopig helemaal niet meer aan bedrijfsautobeurzen deel te nemen. Ook de IAA Hannover moet het zonder Nissan stellen, aldus een woordvoerder van de importeur.


(bron: AutomobielManagement)