zaterdag 29 augustus 2009

Toch verplichte snelheidsbegrenzer?

In de Duitse media duiken geruchten op over plannen van de Europese Commissie om op bestelauto’s een snelheidsbegrenzer te verplichten.
 
Volgens de Duitse Krant Rheinische Post wil milieu-commissaris Stavros Dimas binnenkort het voorstel  om de uitworp van voertuigen tot 12 ton GVW vanaf 2013 te beperken tot 175 gram kooldioxide per kilometer. Dat komt overeen met een brandstofverbruik van ca. 6,6 liter per 100 kilometer. Vanaf 2020 zou de CO2 uitworp worden beperk tot 135 gram. TTM.nl berichtte daar al eerder over. De industrie verzet zich tegen de data van invoering en stelt bovendien dat daardoor bestelauto's gemiddeld 600 euro duurde worden. Volgens de jongste berichten wil Dimas nu ook een begrenzer verplicht stellen. Op welke snelheid die zou worden afgesteld vertelt het verhaal niet. Al eerder was er sprake van een verplichte invoering van een begrenzer op bestelauto's door de EU maar toen was het hoge aantal ongevallen met bestelauto's de reden. TTM.nl heeft de EVO om commentaar gevraagd op dit gerucht. De plannen met betrekking tot de begrenzer zijn bij EVO tot dusverre niet bekend. '
Wel stelt EVO dat voor de verkeersveiligheid een harde begrenzer aantoonbaar nauwelijks bijdraagt aan een afname van het aantal doden en gewonden. De meeste slachtoffers vallen op het onderliggend wegennet waar ook fietsers en voetgangers zich bevinden en niet op de snelweg. En een harde begrenzer leidt volgens EVO ook nauwelijks tot minder CO2 uitstoot. EVO's Loes Spaander:"Een weinig effectieve maatregel dus, maar ook onnodig, omdat fabrikanten al maximum CO2-normen krijgen voorgeschreven. Laat fabrikanten zelf bepalen hoe ze die normen halen ipv ze ook nog eens het middel voor te schrijven".

Niet realistisch 
Over de CO2 beperking zegt EVO dat de plannen weinig realistisch zijn en slechts het bedrijven op kosten jagen. EVO denkt dat ondernemers minder keuze krijgen omdat sommige modellen en typen bestelauto's van de markt zullen verdwijnen. Reden daarvoor is dat fabrikanten niet aan de onrealistische deadlines kunnen voldoen. Het grootste probleem is volgens EVO de krappe planning. De verladersorganisatie vindt dat fabrikanten voldoende tijd moeten krijgen om daadwerkelijk aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen. Uit onderzoek van ACEA, TNO en CE Delft blijkt dat bestelauto's gemiddeld 1650 tot 2000 euro duurder worden als dit voorstel van Brussel waarheid wordt. Voor zwaardere bestelauto's kan dat zelfs oplopen tot 6000 of 7000 euro. 
 
(bron: Rheinische Post / TTM Peter Wieman)